.RU

INTONATION OF IMPERATIVES - Учебно-методический комплекс дисциплины практический курс первого иностранного языка...


^ INTONATION OF IMPERATIVES
Imperative sentences can express either a command or a request. So intonation depends on what communicative subtype is used.

The low-rising nuclear tone in imperative sentences expresses a polite request:

e.g. 'Pass me the book, please.

'Don't be long, please.

The low-falling nuclear tone or the intonation pattern "Descending Head + Low Fall" are used in unemotional or serious, firm, weighty commands:

e.g. 'Pass me the book.

"High Fall" and the intonation pattern "Descending Head + High Fall" express a friendly request or a friendly insistence:

e.g. 'Pass me the book..

'Pass 'Ann the book.
^ INTONATION OF EXCLAMATIONS
Exclamations are sentences used to express the speaker's feelings and emotions, his special attitude towards the surroundings. They may begin with "What" and "How (which)" and they may be stressed or unstressed.

Exclamations are said either with the Low Fall or with the High Fall

e.g. Congratu lations!

'What a pity!

How late it is!

Pronounced with the High Fall exclamations sound very emotional,

e.g. - Have you taken over your new house?

- Heavens, yes.| Ages ago.

If the exclamation is questioning it takes the Low-Rise,

e.g. - Oh?

- Really?


^ Проектное задание:

Составьте таблицу с описанием основных интонационных контуров по схеме:


Tone-gr.1

Tone-gr.2

Tone-gr.3

Tone-gr.4

Tone-gr.6

Tone-gr.7

Statements
















General Questions
















Special Questions
















Imperatives
















Exclamations

















^ Тесты рубежного контроля:


Рекомендуемая литература:

1. Вертоградова Л.А. Абросимова Л.С. A Guide to Better English Accent. Учебное пособие по практической фонетике английского языка для студентов факультетов иностранных языков. - Ростов-на-Дону, 2007.

2. Практический курс английского языка (под ред. Аракина В.Д.)- Москва: ВЛАДОС, 1999.

3. J.D.Connor, Clare Fletcher. Sounds English. – Longman Group UK Limited, 1989.

4. Hancock M. English Pronunciation in Use. Cambridge University Press, 2003.

^ САМОСТОЯТЕЛЬНАЯ РАБОТАСТУДЕНТОВ 1 КУРСА И КОНТРОЛЬ ЗА ЕЕ ВЫПОНЕНИЕМ ПО КУРСУ ПРАКТИЧЕСКОЙ ФОНЕТИКИ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА

Целью самостоятельной работы студентов является овладение теоретическими и практическими знаниями, профессиональными умениями и навыками по профилю изучаемой дисциплины, опытом творческой, исследовательской деятельности. Самостоятельная работа студентов по практической фонетике английского языка способствует развитию умения и навыков извлекать смысловую информацию из источников разного плана; способности анализировать, делать выводы, отбирать и творчески использовать изучаемый материал; умения излагать собственные суждения и оценки, тренировать и развивать фонематический слух и отработку практического аудитивного материала.

Самостоятельная работа является обязательной для каждого студента, ее объем определяется учебным планом.

Самостоятельная работа студентов включает в себя подготовку как теоретических тем курса, так и выполнение лабораторных и практических заданий. Основное внимание должно уделяться практической отработке навыков произношения и интонации. Студентам предоставляется обязательных объем теоретического материала, который они могут дополнить и расширить самостоятельно, используя дополнительную литературу (список прилагается).

Необходимыми условиями для самостоятельной работы студентов являются следующие:

  1. мотивация самостоятельной работы

  2. поэтапное планирование самостоятельной работы

  3. наличие и доступность необходимого учебно-методического и справочного материала;

  4. консультационная помощь преподавателя;

  5. система регулярного контроля качества выполненной самостоятельной работы.

Проверка контроля качества выполненной самостоятельной работы студента осуществляется путем проведения контрольных работ и тестов. Кроме этого, используется такая форма контроля, как промежуточный зачет.

Контроль за самостоятельной работой студентов осуществляется путем проведения контрольных работ и проверки индивидуальных заданий. Контроль за самостоятельной работой студентов рекомендуется проводить после изучения каждого раздела учебной программы.

Контрольные задания включают:



^ ЗАДАНИЯ ДЛЯ САМОСТОЯТЕЛЬНОЙ РАБОТЫ СТУДЕНТОВ


  1. Алфавит и транскрипция. Типы соответствий между звуком и буквой.

  2. Изучение строения речевого аппарата. Дыхание, голосообразование, артикуляция и их функции в речевом аппарате.

  3. Правила чтения гласных и согласных английского языка. Правила чтения английских гласных букв под ударением в различных положениях: открытом, закрытом, открытом перед r и закрытом перед r. Правила чтения гласных букв в безударном положении. Правила чтения сочетаний гласных и согласных букв.

  4. Акцентная структура слова. Место ударения в английском слове. Фонетическая характеристика словесного ударения в английском и русском языках. Ударение в простых, производных, сложных словах. Смыслоразличительные возможности словесного ударения в английском языке. Изменение места ударения под влиянием ритмической тенденции.

  5. Понятие редукции, ее степени.

  6. Акцентная и мелодическая структура синтагмы. Понятие интонационной структуры. Основные единицы мелодического компонента интонации: предтакт (предшкала), такт (шкала), ядерный тон, затакт. Графическое отображение интонации.

  7. Коммуникативные типы высказываний.

  8. Понятие интонации: мелодика, темп, ритм, тембр. Особенности мелодического оформления различных коммуникативных типов высказывания.

  9. Типы ударений в предложении (синтаксическое, синтагматическое, логическое).

  10. Аудирование и имитация английской интонации (см. перечень практических и лабораторных работ по практической фонетике)



Студенты первого курса также самостоятельно работают в мультимедийном классе, отрабатывая практические фонетические навыки владения иностранным языком (лингафонные фонетические курсы “Ship or Sheep” и “Sounds English”)

^ Методические рекомендации по организации самостоятельной работы студентов



  1. Аудирование, имитация и воспроизведение стихов, текстов диалогического и монологического плана и других аутентичных материалов выполняется студентами регулярно и только с использованием аудиоматериалов с целью наиболее точной имитации материала при его воспроизведении.

  2. Фонетические упражнения по коррекции произношения и скорости речи выполняются регулярно, ежедневно, имитируя образцы аутентичной записи. Предполагается многократное прослушивание аудитивного материала (минимально-пятикратное) с последующим делением на интонационные группы, разметкой ударных и безударных слов, обозначением ядерных тонов.

  3. Выразительное чтение текста выполняется при регулярном повторении данного упражнения с использованием аутентичных материалов для максимально точной имитации произношения, интонации, темпа и ритма.

  4. Необходимо уделять большое внимание темпу речи и максимально стараться учесть и воспроизвести все детали интонационных оттенков аудиозаписи.

  5. Аудирование (рецептивное) выполняется при условии регулярной тренировки восприятия на слух аудитивных материалов с ориентацией на минимальное количество предъявлений (не более 2) с последующим выполнением задания, контролирующего понимание: пересказ, письменное изложение, устные или письменные ответы на вопросы по тексту, выполнение тестовых заданий.

  6. Интонирование текста (монолога или диалога) выполняется как тренировочное упражнение с целью более точной имитации интонации аутентичной записи с последующим воспроизведением по ролям (диалог) и имитацией и импровизацией в собственных диалогах и монологах.

  7. Фонетический анализ предложений и текстов выполняется по заданной схеме анализа с включением транскрипции, тонограммы, анализа случаев редукции и ассимиляции.

  8. При самостоятельной работе в мультимедийном классе необходимо внимательно изучить тему каждого урока, самостоятельно выполнить упражнения на прослушивание аутентичного материала и воспроизвести его, имитируя английское произношение и интонацию, затем необходимо записать себя и прослушать, сравнивая с оригиналом. Попытаться определить ошибки в произношении и интонации, проанализировать и исправить их. Следует записать диалоги в тетрадь и дома отработать их фонетическое чтение.


^ Текущая и итоговая аттестация качества усвоения знаний

Текущая аттестация качества усвоения знаний студентов по дисциплине «Практическая фонетика» на первом курсе проводится путем проведения контрольных работ и тестов.


Контрольные задания включают:




Итоговая аттестация проводится в первом семестре в форме зачета, а во втором семестре - в форме устного экзамена.


^ Требования к зачету (1 семестр):


Требования к экзамену (2 семестр)

На экзамене студенты должны уметь



^ Материально-технической обеспечение дисциплины


Для обспечения данной дисциплины необходимы: учебно-наглядные пособия и аудитории, оборудованные аппаратурой для индивидуальной работы с аудиолингвальным материалом и мультимедийными средствами для обеспечения возможности интерактивной работы.

^ Перечень лабораторных работ и практических заданий по

курсу практической фонетики английского языка

(1 курс)


1 семестр

  1. Вводный фонетический курс А 25

  2. Tone-groups (1,2,6,7) А 206

3. Communicative Competence Area.

English Communicative Course. A 118

(L. 32, 26, 34, 36, 40, 33, 9, 10, 40, 37)

  1. Linguaphone Course A 64 stories 1-12
    ( Listening Comprehension) A 133 stories 1-6

  2. Poems: A Pretty Game A 25

Birch-Trees

Willows A 83

Autumn

When The Lamp Is Shattered

6. English Linguaphone Course A 120

(lessons 10, 5)

7. Arakin. Textbook (phonetic exercises) A 165


2 семестр


1. Tone-groups (6,7,3,4) А-206

2. Listening Comprehension А-225

3. English Communicative Course А 118

4. English Linguaphone Course A 120

(lessons 11,41)

  1. Poems: "I Loved You" A 83

"Those Evening Bells"

"The Arrow and Song"


7. English Intermidiate Course A 235

(lessons 5. 6, 7. 9. 11)


^ ПЕРЕЧЕНЬ ВОПРОСОВ К ЭКЗАМЕНУ (2 СЕМЕСТР)


1. Articulatory Peculiarities of English Vowel Phonemes

2. Classification of English Vowel Phonemes.

3. Positional and Combinative Changes of Vowels in the Flow of Speech.

4. Reduction in English.

5. Articulatory Peculiarities of English Consonant Phonemes.

6. Assimilation in English.

7. Intonation in English.

8. Intonation-Pattern.

9. Intonation of Alternative Questions.

10. Intonation of Disjunctive Questions.

11. Intonation of Direct Address.

12. Intonation of Enumeration.

13. Intonation of Adverbials.

14. Intonation of the Phrase "Thank You"

15. Intonation of the Word "Please".

16. Intonation of Greetings and Farewells.

17. Intonation of Apposition.

18. Intonation of Imperatives.

19. Intonation of Exclamations.

20. Intonation of Parentheses.

21. Intonation of Author’s Words

22. Intonation of Compound Sentences.

23. Intonation of Complex Sentences.

24. Intonation of General Questions.

25. Intonation of Special Questions.

26. The communicative function of Low-Fall (Tone-Group 1)

27. The communicative function of Stepping Head + Low-Fall (Tone-Group 2)

28. The communicative function of Low-Rise (Tone-Group 6)

29. The communicative function of Stepping Head + Low-Rise (Tone-Group 7)

С П И С О К Р Е К О М Е Н Д У Е М О Й Л И Т Е Р А Т У Р Ы


А) Основная литература

1. Вертоградова Л.А. Абросимова Л.С. A Guide to Better English Accent. Учебное пособие по практической фонетике английского языка для студентов факультетов иностранных языков. - Ростов-на-Дону, 2001.

2. Практический курс английского языка ( под ред. Аракина В.Д.)- Москва: ВЛАДОС, 1999.

3. J.D.Connor, Clare Fletcher. Sounds English. – Longman Group UK Limited, 1989.

Б) Дополнительная литература

1. Антипова А.М. Ритмическая система английской речи.-Москва:

Высшая школа, 1984.

2. Антипова А.М. Система английской речевой интонации. –

Москва: Высшая школа, 1984.

3. Васильев В.А. Фонетика английского языка (на англ. яз.) - Ленинград, 1962

4. Леонтьева С.Ф. Теоретическая фонетика английского языка. – М.: Высшая школа, 1980.

5. Меркулова Е.М. Английский язык для студентов университетов. Введение в курс фонетики. – СПб.: Издательство Союз, 2000.

6. Соколова М.А. и др. Практическая фонетика английского языка. – М.: Гуманит. изд. Центр ВЛАДОС, 2001.

7. J.D.Connor. Better English Pronunciation. 2nd Edition.- Cambridge University Press, 1980.

8. Gimson A.C. An Introduction to the Pronunciation of English. – London, 1981.

9. Hancock M. English Pronunciation in Use. Cambridge University Press, 2003.

Kelly G. How to teach pronunciation. Pearson Education Limited, 2002.

10. Lane L. Focus on Pronunciation. Principles and Practice for Effective Communication. Addison-Wesley Publishing Company, Inc., 1993.

11. Trask R.L. A Dictionary of Phonetics and Phonology. – London, 1996.


Глоссарий терминов

A Reference Glossary to Pronunciation Terms and Terminology

Accomodation (or adaptation) - is the modification in the articulation of a vowel under

the influence of an adjacent sound, or, vice versa, the modification in the articulation of a

consonant under the influence of an adjacent vowel.

Affricate - a consonant, which is made up of two or more basic sounds - a stop followed

by a fricative. The words chin and gin begin with affricates.

Allophone – different variations on a phoneme

Alternative questions - are those in which there is a choice of two or more alternatives.

Alveolar - tip or blade of tongue against the gum just behind the upper teeth

^ Alveolar consonants – [t], [d], [l], [n], [s], [z]Aspiration is the phonetic phenomenon in which such consonants as [p], [t], [k] are followed by a short voiceless puff of breath, To practice aspiration try to pronounce sound [h] after initial [p], [t], [k].

Assimilation - the process in which the articulation of one phoneme influences the

articulation of a neighbouring phoneme making it similar or even identical to itself.

^ Assimilating phoneme - is the phoneme that influences the articulation of a neighbouring phoneme.

Assimilated phoneme - is the phoneme, which is under the influence of a neighbouring

phoneme.

Assimilation, complete - when the articulation of the assimilated phoneme fully coincides with the assimilating one: e.g. horse-shoe [hLSu:]; does she [ dAS SI]

^ Assimilation, partial – if the assimilated phoneme still has some of its main phonemic features: e.g. twins, place, cry, on the ;

Assimilation, intermediate - when the assimilated consonant phoneme changes into a different phoneme which does not coincide with the assimilating one:

e.g. goose + berry = gooseberry; news + paper = newspaper.

^ Assimilation, progressive - when the assimilated phoneme is influenced by the preceding phoneme: e.g. crime, speak;

Assimilation, regressive – if the assimilated phoneme is influenced by the consonant following it: e.g. Is this the way?

Assimilation, reciprocal , or double - when the phonemes influence each other: e.g. a quiet twilight.

Articulate - pronounce, say, speak clearly and distinctly.

Back vowel - a vowel, which is pronounced with the back part of the tongue higher than

the rest of the tongue.

Вilabial consonant are pronounced with lips pressed together

^ Checked vowels - are vowels those, which are pronounced without any lessening the force

of utterance towards their end.

Clear L - used before vowels and j

Close vowel - a vowel, which is pronounced with some part of the tongue in a very high

position in the mouth (another word for "close vowel" is ^ High).

Closed syllable - a syllable that ends in a consonant sound.

Communicative types of sentences are differentiated in speech according to the aim of utterance from the point of view of communication.

Consonant cluster — combination of consonant sounds with no intervening vowel.

Continuant - a consonant sound, which can be pronounced continuously.

^ Dark L - used before consonants and before w and before a pause

Dental articulation is the using the tongue against teeth

Devoicing - after voiceless plosives voiced consonants become devoiced

Diphthong - a combination of two vowel sounds pronounced in one syllable.

Diphthogization - changing of a simple vowel into a diphthong.

^ Direct address - is a word or a group of words used to address a person or a group of

people.

Elision - when a phoneme (vowels or consonants) is dropped in certain words in rapid

colloquial speech (e.g. Christmas, listen, know, gnat, etc.)

^ English rhythm has been described as 'stress-timed', meaning that stressed syllables tend to occur at roughly equal intervals and that unstressed syllables fit the time interval between stresses. 'Stress-timed' languages are contrasted with 'syllable-timed' ones (French is the most frequently cited) in which all syllables are said to occupy roughly equal lengths of time.

^ Free vowels - are those, which are pronounced with lessening the force of utterance

towards their end.

Fricative consonants have the narrowing of passage above tongue

Fricative - (consonant) produced by expelling breath through small passage formed by

tongue or lips so that the air in escaping makes a kind of hissing sound.

^ Front vowel - a vowel, which is pronounced with the rip the tongue higher than the rest of

the tongue.

Glide - Sound produced in passing from one position of the organs of speech to another.

Glottis - openings between the vocal cords.

^ Glottal stop - vocal folds blocking the passage of air

Homographs are words which have the same spelling but with different pronunciations. Homophones - are words with different spellings and different meanings but the same pronunciation. 'Knows' and 'nose' are homophones, for example - so are: 'reed' and 'read' (infinitive), 'key' and 'quay', 'I', 'eye' and 'aye' and so on.

^ Horizontal position - a description in the production of vowels of the position of the

higher part of the tongue as begin in from mid or back part of the mouth.

Inter-vocalic – a consonant between vowels

Intonation is a complex unity of variations in pitch, stress, tempo, timbre and rhythm.

^ An intonation group is the shortest possible unit of speech from the point of view of meaning, grammatical structure and intonation.

Labialization - lip rounding. Consonant phonemes are labialized before the sonorant [ w ] of the same word e.g. swim, queen, dwell, twins.

Labio-dental – consonants pronounced with lower lip linked with upper teeth

^ Lateral plosion takes place at the junction of a stop (usually [ t ] and [ d ] )

and the lateral sonorant [ l ] . This assimilation occurs within a word and at the word boundaries: e.g. little; that lesson; middle, needle ;

Lax vowel - a vowel, which is pronounced with the muscles of the throat and tongue lax.

Limerick- type of a 5-lined verse with 3 stressed words in lines 1,2,5 and two stressed words in lines 3,4.

^ Loss of aspiration. The aspirated English stop phonemes [ p, t, k] lose their aspiration after

[s ] and before a stressed vowel: e.g. speak, skate, style, sky, style, stake;

Loss of plosion. At the junction of two stops [ p, b, t, d, k, g] or a stop and an affricate [ C ], [G] the first consonant loses its plosion ( both within the same word and at the junction of words): e.g. glad to see you; sit down; midday, black chair; picture, what kind,

Low vowel - see Open vowel

Mid-open vowel - a vowel, which is pronounced with the tongue in a mid, neither high, nor low position.

Minimal pair - two words, which are pronounced the same, except for a single sound -phoneme.

^ Minimal sentences - two or three sentences, which are pronounced the same except for a single sound-phoneme. Not only must the sounds of the sentences be the same, but the stress, intonation, etc. must also be the same for the sentences to be minimal.

Mixed vowel - the vowel at the production of which the front (or central) part and back part of tongue are raised simultaneously.

Monophthong - is a pure (unchanging) vowel sound.

Nasal - a sound at the production of which the air is allowed to go through the nasal cavity.

^ Nasal plosion - nasal escape of the air when a plosive consonant sound is followed by a nasal sound. Nasal plosion takes place at the junction of a stop consonant phoneme and the

nasal sonorants [m, n]: e.g. garden, help me, bitten, get more;

Nucleus - the beginning of a diphthong; the starting-point. Open syllable - a syllable that ends in a vowel sound.

^ Open vowel - a vowel, at the production of which, the tongue is in its lowest position.

Oral - a sound at the production of which the air is forced to go only through the mouth. Palate is a hard bony structure at the top of the roof of the mouth, just behind the alveolar ridge.

Palatalization is the articulation process which involves the raising of the front of the tongue towards the palate.

Parenthesis - is a word, a phrase or a sentence, which serves to show the speaker's attitude to the thought expressed in the sentence, to connect the given sentence with another one or to add some detail to the main idea.

^ Partial devoicing. The English sonorants [ m, n, l, r, w, j] are partially devoiced after voiceless

consonants (usually within a word): e.g. try, clean, sleep, prey, price, swim, floor, small;

Phoneme - a single significantly distinctive speech - sound. The phoneme of a language contrasts with one another.

^ Phonemic alphabet - an alphabet, which contains one and only one symbol for one phoneme.

Pitch component of intonation, or melody, is the changes in the pitch of the voice in connected speech.

Plosion - release of articulation organs with an explosive sound. It is true whenever the plosive sound /k,g,p,b,t.d/ occur in speech.

^ Plosive – a sound in which air-stream is entirely blocked for a short time, p,b,t,d,k,g

Puff- short, quick expel of air.

Quantitative reduction - when the length of the vowel is reduced without changing its quality.

Qualitative reduction — when the quality of the vowel is changed. Reduction - is the weakening of a sound in an unstressed position.

^ Rounded vowel - a vowel, which is pronounced with the lips rounded. In English only the back vowels are rounded; and the close, back vowel sounds are rounded more than the open, back vowels.

RP -Received Pronunciation or SBS

SBS - Southern British Standard or Received Pronunciation

^ Syllabic consonants - sounds which are rather longer than usual and have syllable making function like vowels, examples: '-l' and '-n'

Rhythmic group - a word or a group of words that is said with a certain rhythm. Semantic - concerned with the meaning of words.

Sense-group - is a shortest possible semantic and grammatical unit in a sentence.

^ Sentence stress, or accent, is the greater prominence of one or more words among other words in the same sentence.

Speech timbre — is a special colouring of voice, which shows speakers emotions.

Stop - contact of the articulation, organs, i.e. the beginning of a plosive sound which is followed by a plosion.

Stress position - that position which contains a stressed word. A stressed word in English is generally pronounced with greater intensity (loudness); and greater duration (length of time) on its most prominent syllable.

Syllable - speech sound or group of sounds containing one vowel pronounced as a unit and forming a word or part of a word.

^ Tempo - is the relative speed with which sentences and intonation groups are pronounced

in connected speech.

Tense vowel - a vowel, which is pronounced with the muscles of the throat and tongue

tense.

Tooth-ridge - a small ridge just behind top teeth.

Traditional orthography - the spelling system generally used for writing English.

^ Unrounded vowel - a vowel, which is pronounced with lips unrounded.

Vertical position - a description, - in the production of vowels - of the position of the

higher part of the tongue as being near the top of the mouth, in the middle of the mouth, or

near the bottom of the mouth.

^ Vocal cords - appendages in the throat for the production of sounds.

Voiced sound - a sound pronounced with the vocal cords tense and vibrating. In English

all vowels, and most consonants and clusters are voiced.

Voiceless consonant - a consonant pronounced with the vocal cords not vibrating but with

greater breathing.

^ Vowels of constantly full formation are unstressed vowels which are used in all styles of pronunciation and are rather close in timbre to the same vowels under stress. They are used in many words of foreign origin (Latin or Greek): e. g. extract ['ekstrækt], programme

['prougræm].

Weak form – the form of a vowel which is used with form words (articles, prepositions,

conjunctions, particles, modal verbs, auxiliary verbs) and some classes of pronouns in

unstressed positions to differentiate them from strong forms with different phonemes.

Word stress is a greater prominence of one or more syllables within a word.

Zero reduction – a process when the vowel in a reduced word is omitted.


Текущий и итоговый контроль проводится путем тестирования.

Список тестов по дисциплине

«Практическая фонетика английского языка»

1 курс, 1 и 2 семестры




Test № 1 . Practical Phonetics. English Sounds

Test № 2. Practical Phonetics. Positional Length of Vowels. Types of Syllables

Test № 3. Final Test in “Practical Phonetics” 1-st Year, 1-st Term

Test № 4. Final Test in “Practical Phonetics” 1-st Year, 2-nd Term

kapra-f-uroki-mudrosti-per-s-angl-v-i-arshinova-m-p-papusha-v-v-samojlova-i-v-n-capkina-stranica-2.html
kapra-f-uroki-mudrosti-per-s-angl-v-i-arshinova-m-p-papusha-v-v-samojlova-i-v-n-capkina.html
kapterev-nikolaj-fedorovich-1847-1917-svyashennogo-pisaniya.html
kapustin-b-g-moralnij-vibor-v-politike-b-g-kapustin.html
kara-murza-s-g-opyat-voprosi-vozhdyam-stranica-7.html
kara-murza-sergej-georgievich-i-dr-stranica-16.html
  • pisat.bystrickaya.ru/statya-2.html
  • uchebnik.bystrickaya.ru/v-ramkah-programmi-god-semi-v-gorode-moskve-zakon-est-zakon.html
  • student.bystrickaya.ru/36-suzdal-palomnicheskaya-sluzhba-radonezh-obrazovana-v-1989-godu-politicheskie-izmeneniya-v-rossii-90-h-godov.html
  • uchitel.bystrickaya.ru/razvitiezapadnoevropejskojreklamivxix-vekem3-federalnoegosudarstvennoebyudzhetnoeobrazovatelnoe-uchrezhdenievisshegoprofessionalnogoobrazovaniya.html
  • shpargalka.bystrickaya.ru/v-f-bezhenar-i-dr-zhurnal-akusherstva-i-zhenskih-boleznej-2003-tom-lii-vip-2.html
  • literature.bystrickaya.ru/delovaya-informaciya-polozhenie-o-patronazhe-territorialnoj-tpp-perspektivnih-otechestvennih-innovacionnih-proektov.html
  • tests.bystrickaya.ru/matematicheskoe-modelirovanie-v-sejsmorazvedke-chast-6.html
  • desk.bystrickaya.ru/politika-uchrezhdeniya-professionalnogo-obrazovaniya-v-oblasti-kachestva-podgotovki-specialistov.html
  • lecture.bystrickaya.ru/annotaciya-disciplini-en02-internet-tehnologii-v-sfere-obsluzhivaniya-osnovnaya-professionalnaya-obrazovatelnaya-programma.html
  • shkola.bystrickaya.ru/mezhdunarodnie-i-rossijskij-nacionalnie-professionalnie-buhgalterskie-organizacii.html
  • thescience.bystrickaya.ru/himicheskoe-issledovanie-pokazatelej-pochvi-sekcii-geografiya-ekologiya-geologiya-geoekologiya-biologicheskie-nauki.html
  • kontrolnaya.bystrickaya.ru/razdel-ii-organizaciya-ohrani-obrazovatelnogo-uchrezhdeniya-shkolnaya-kniga.html
  • student.bystrickaya.ru/-2-vozniknovenie-prav-na-zemlyu-iz-dogovorov-i-inih-sdelok-s-zemlej-zakonodatelstvo.html
  • ucheba.bystrickaya.ru/pravila-priema-dlya-postupayushih-v-akademiyu-grazhdanskoj-zashiti-mchs-rossii.html
  • laboratornaya.bystrickaya.ru/rabochaya-programma-disciplini-vvedenie-v-professiyu-tomsk-2009-g.html
  • teacher.bystrickaya.ru/glava-3-kommutacionnaya-sistema-alcatel-1000-s12-kurs-lekcij-dlya-studentov-ochnogo-i-zaochnogo-otdelenij-po-specialnosti.html
  • obrazovanie.bystrickaya.ru/poyasnitelnaya-zapiska-k-dokladu-glavi-staroyurevskogo-rajona-tambovskoj-oblasti-o-dostignutih-pokazatelyah-dlya-ocenki-effektivnosti-deyatelnosti-organov-mestnogo-samoupravleniya-za-2010-god.html
  • uchebnik.bystrickaya.ru/vistuplenie-v-smi-vidnih-politicheskih-deyatelej-v-aprele-2011-goda-a-takzhe-rukovoditelej-fskn-rossii.html
  • portfolio.bystrickaya.ru/ostorozhno-tonkij-lyod-informacionnoe-agentstvo-novosti-volgogradaru-23012012.html
  • writing.bystrickaya.ru/celi--publichnij-otchyot-obsheobrazovatelnogo-uchrezhdeniya-2007-2008-uchebnij-god.html
  • universitet.bystrickaya.ru/sravnitelnij-analiz-2-par7-i-3-car-91-9-harakteristiki-prava-i-obyazannosti-bozhego-naroda.html
  • letter.bystrickaya.ru/ocenka-klyuchevie-trendi-rinka-strategiya-razvitiya-analiticheskij-obzor-rinka-ocenochnih-uslug-v-rossijskoj-federacii.html
  • ekzamen.bystrickaya.ru/referat-rgasu-19-2009-699-soderzhanie-vvedenie-2-spisok-ispolzovannoj-literaturi-5-vvedenie-teoreticheskie-osnovi-filosofii-hozyajstva-s-n-bulgakova.html
  • klass.bystrickaya.ru/a-v-pavlovskaya-planirovanie-na-predpriyatii.html
  • books.bystrickaya.ru/deyatelnost-evakuirovannoj-tvorcheskoj-intelligencii-na-yuzhnom-urale-v-godi-velikoj-otechestvennoj-vojni.html
  • college.bystrickaya.ru/37-tema-7-individualnie-i-kollektivnie-vidi-sporta-metodicheskie-rekomendacii-dlya-studentov-po-izucheniyu-disciplini.html
  • letter.bystrickaya.ru/ob-avtorah-azarov-ivan-aleksandrovich-sobranie-sochinenij-v-pyati-tomah-tom-chetvertij.html
  • pisat.bystrickaya.ru/time-r-t-41-gipnoz-roberta-time-per-s-angl-l-m-pticinoj-stranica-32.html
  • letter.bystrickaya.ru/minselhoz-ria-novosti-8.html
  • tests.bystrickaya.ru/kogda-vse-idet-vkriv-i-vkos-prinosite-ocherednuyu-zhertvu-zakon-liderstva-popurri.html
  • shkola.bystrickaya.ru/organizaciya-hraneniya-dannih-i-vipolneniya-zaprosov-v-dinamicheskoj-informacionnoj-modeli-dim.html
  • lesson.bystrickaya.ru/metodi-ochistki-stochnih-vod-krasoti-moskvi-reki-referat.html
  • urok.bystrickaya.ru/prirodnij-gaz.html
  • occupation.bystrickaya.ru/obobshenie-praktiki-razreshenie.html
  • abstract.bystrickaya.ru/-2-s-kerkegor-filosofiya.html
  • © bystrickaya.ru
    Мобильный рефератник - для мобильных людей.